این وبلاگ برای پیشرفت انسان‌ها تعریف شده است

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

نویسنده :فرشته نوروزی

                                                      همدلی لازمه ی زندگی اجتماعی

برخی جانوران به طور عجیبی نسبت به مصیبت دیگران حساسند.شامپانزه ها که توانایی شنا ندارند برای نجات افردای که در حال غرق شدن هستند بار ها در خندق باغ وحش غرق شده اند.
اگر به یکی از شامپانزه ها برای رسیدن غذا شوک الکتریکی داده شود شامپانزه های دیگر تا چند روز غذا نمیخورند.
 به نظر زیست شناسان این رفتار سر آغازی برای اخلاق انسان ها هستند.
سال گذشته مارک هاورز زیست شناس تکاملی هاروارد در کتابش به نام ذهن های اخلاقی این ایده را مطرح کرد که مغز برای دریافت سازوکارهای اخلاقی سازوکاری ژنتیکی دارد.

یک نمونه ی دیگر از همدلی اجتماعی:

جامعه ی مورچه ها دارای سیستم تقسیم کار،ارتباط بین اشخاص،وتوانایی حل مشکلات پیچیده است.این تشابه با انسان سال ها است که فکر محققین را به خود مشغول کرده

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
بیولوژیست

گلبول قرمز

                                                       نویسنده:فرشته نوروزی

 


نکته در مورد بیماری های گلبول های قرمز داسی شکل

 

آیا میدانید آمریکایی آفریقایی ها تنها مردمانی نیستند که به سیکل  سل مبتلا میشوند؟

 

آیا میدانید دانستن اینکه آیا به سیکل سل مبتلا هستید یا نه مهم است؟

 

آیا میدانید افرادی با خصیصه سیکل سل احتمال کمتری دارد که به مالاریا مبتلا شوند

 

آیا میدانید که درد یا بحران بیماری معمول ترین علامت بیماری سیکل سل است و بیشترین علت مراجعه ی افرادمبتلا به اورژانس یا بیمارستان است؟

 

آیا میدانید که زن مبتلا به سیکل میتواند بارداری سالمی داشته باشد؟

 

آیا میدانید انواع مختلف سیکل سل وجود دارد؟

 

آیا میدانید درمانی برای سیکل سل وجود دارد؟

 

آیا میدانید بینایی آفراد مبتلا به سیکل باید بیشتر مورد آزمایش قرار گیرد؟

 

آیا میدانید که افراد مبتلا به سیکل باید معاینه شوند؟

 

 

 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
بیولوژیست

گزارش کار نقطه ذوب

< بسم الله الرحمن الرحیم >

 

 

 

 

عنوان : اندازه گیری نقطه ذوب یک جامد خالص به روش میکرو

 

نویسنده گزارش کار : هستی هنرور

 

اسامی افراد گروه :

 

شماره مجهول :

 

تاریخ انجام گزارش کار :

 

تاریخ تحویل گزارش کار :

 

 

 

 

 

عنوان :

اندازه گیری نقطه ذوب یک جامد خالص به روش میکرو

هدف از انجام آزمایش :

محاسبه عملی نقطه ذوب یه ماده خالص

مقدمه :

معمولاً ماده های آلی خالص دارای نقطه ذوب معین می باشند ، از این رو میتوان با استفاده از نقطه ذوب ماهیت یک ماده را مشخص نمود . تعیین نقطه ذوب به روش میکرویی از معمول ترین روش ها برای شناسایی یک ماده است . در این آزمایش برای اندازه گیری نقطه ذوب ، از روش لوله مویین - که یک روش میکرو یی است - استفاده شده که بعد از تعیین نقطه ذوب ماده مجهول ، ماهیت ماده مشخص می گردد .

تئوری :

نقطه ذوب درجه حرارتی است که در آن ماده جامد به مایع تبدیل می شود ، یا به عبارتی درجه حرارتی که در آن فشار بخار مایع با جامد برابر می گردد . در اثر جذب انرژی ، آرایش منظم ذرات در یک ترکیب جامد و بلوری به آرایش نامنظم (حالت مایع) تبدیل می شود که به این عمل ذوب می گویند . پدیده ذوب وقتی روی می دهد که انرژی گرمایی بر نیروهای بین مولکولی که ذرات را در حالت جامد نگه می دارند غلبه کند . زمانی که یک جامد در اثر حرارت ذوب می شود ، با پدیدارشدن مایع ، بین مایع و جامد حالت تعادل برقرار می گردد و ادامه گرما باعث تبدیل جامد به مایع می شود. دمای ذوب یک جسم خالص در طول عمل ذوب ثابت می ماند ؛ به عبارت دیگر ، اگر به مخلوط مایع و جامد یک جسم خالص گرما بدهیم تا وقتی که تمام جامد به مایع تبدیل نشود دمای جسم بالا نمی رود .

بعضی از مواد قبل از ذوب شدن حلال تبلور خود را از دست می دهند (عرق می کنند) در این حالت اولین قطره مایع دیده شده نقطه ذوب واقعی است .

وجود ناخالصی در یک ماده ، نقطه ذوب آن را پایین می آورد و مخلوط دو ماده ، دارای نقطه ذوب پایین تر از هرکدام از دو ماده اولیه است .

دامنه ذوب دمایی است که ترکیب شروع به مایع شدن می کند تا دمایی که به طور کامل مایع می شود ، که میانگین این دو دما می تواند نقطه ذوب اصلی باشد .

در اندازه گیری نقطه ذوب با لوله مویین از گرم کن های گوناگونی استفاده می شود که ما از پارافین استفاده کردیم به دلیل نقطه ی جوش بالای آن

وسایل مورد نیاز برای آزمایش :

گیره ، پایه ، دماسنج ، لوله مویین، چراغ بونزن، تکه ای چسب نواری، بشر حاوی پارافین .

روش کار :

ابتدا انتهای باز لوله مویین را در توده نرم ماده مجهول فرو کردیم تا مقداری از آن ( حدود 2-3 mm ) وارد لوله شود ؛ سپس ته لوله را چند بار آهسته روی میز زدیم تا تمام پودر در انتهای لوله قرار گیرد .

لوله مویین را به کمک یک چسب به دماسنج متصل کردیم ، به طوری که انتهای لوله مویین و بخش جیوه ای دماسنج هم تراز و مماس شوند ؛ سپس دماسنج و لوله مویین را به کمک پایه و گیره درون حمام پارافین قرار دادیم وحمام را به آهستگی با شعله چراغ بنزن گرم کردیم .

در آخر دمایی که در آن اولین ذره ماده مجهول ، مایع می شود و همچنین دمایی که در آن همه ماده ، مایع شده است را از روی دماسنج خواندیم ؛ میانگین این دو دما  نقطه ذوب ماده مجهول می باشد . 

 

منابع خطا :

1)  کالیبره نکردن دما سنج.

2)  امکان کامل سابیده نشدن کریستال های جامد.

3)  خطای دید(به دلیل قرار گرفتن دما سنج درون محلول و شیشه ).

4)     سرعت انجام ازمایش( باعث افزایش ناگهانی دما)

نتیجه گیری :

دمای ذوب هر ماده بلوری خالص، یک خاصیت فیزیکی آن ماده است و می توان از آن برای شناسایی یک ترکیب استفاده کرد. به طور کلی افزایش تدریجی و پی در پی ناخالصی به یک ماده خالص سبب می شود که به نسبت مقدار ناخالصی افزوده شده نقطه ذوب کاهش یابد.

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
بیولوژیست