ترجمه: فرشته نوروزی



در این جا تعدادی از مرگ آورین ترین بیماری ها را بیان میکنیم .دانستن این بیماری ها انگیزه ی شما را برای اقدامات پیشگیرانه بیشتر میکند



Coronary artery Disease,1

بیماری عروق کرونر:این بیماری زمانی رخ میدهد که رگ های رساننده ی خون به قلب تنگ شود.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که در سال 2012 ،7.4میلیون نفر در اثر این بیماری مرده اند که شامل 13 در صداز مرگ و میر کل جهان بوده است.در آمریکا و کشور های اروپایی این بیماری در حال کاهش است ،اما متاسفانه در جهان سوم عکس این قضیه صدق می کند.


2,stroke

سکته ی مغزی:زمانی که یک سرخرگ در مغز مسدود شده باشد و سلول های مغز در اثر نرسیدن اکسیژن بمیرند سکته ی مغزی رخ می دهد.در سال 2012 ،6.7 میلیون نفر در اثر این بیماری جان باختند که 11.9 درصد از کل مرگ و میر های جهان بوده است.به طور کلی عادات بهداشتی خوب می تواند خطرات را کاهش بدهد.


chronic obstructive pulmonary,3

بیماری انسداد مزمن ریه:یک نوع بیماری ریوی پیشرونده است که موجب سختی در تنفس میشود.تعداد مرگ و میر در سال 2012 ،3.1 میلیون نفر بوده که 5.6 درصد از مرگ و میر کل را تشکیل میدهد.علت اصلی آن دخانیات و قرار گرفتن در هوای آلوده و در معرض دود سیگار است.راه درمان ندارد فقط می توان آن را با دارو کنترل کرد.


4,lower respiratory infections

عفونت دستگاه تنفسی تحتانی:3.1 میلیون یا 5.5 درصد از کل مرگ در سال 2012 را شامل شده است که شامل بیماری های ذات الریه،برونشیت و آنفولانزا است.


5,trachea,bronchus,lung cancers

سرطان نای برونش و ریه:علل اصلی این سرطان ها دود و سموم سیگار و محیط طبیعی است1.6 میلیون نفر در اثر این سرطان که شامل 2.9 درصد بوده است جان باختند.


6,Hiv

ایدز:ویروس نقص ایمنی اکتسابی که سیستم ایمنی را درگیر میکند از آغاز شیوع تا به الان 39 میلیون نفر به آن مبتلا شده اند.


7,Diarrheal disease

بیماری های اسهالی:اگر سه بار یا بیشتر در طول روز مدفوع شل داشته باشید به اسهال مبتلا شده اید،اگر این بیماری بیشتر از چند روز ادامه داشته باشد آب و نمک زیادی از دست داده و می میرید.این بیماری از طریق باکتری ویروس یا انگل از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است.


8,diabetes -mellitus

دیابت قندی:شامل دیابت نوع 1 و 2 میباشد.در دیابت نوع 2که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند میتوان با رژیم درست غذایی از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.


9,preterm birth complications

تولد زود رس:سه چهارم این نوع مرگ در هفته ی اول زندگی رخ می دهد .با مراقبت درست قبل و بعد زایمان میتوانیم از این نوع مرگ جلوگیری کنیم.


10,tuberculosis

سل:یک بیماری ریوی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که در هوا وجود دارد.بیماری ایدز بدن را برای دریافت این بیماری بیشتر میکند که بیشتر مردم کشور های آفریقایی به این بیماری مبتلا هستند.

ترجمه شده از سایت health line