فرشته نوروزی


Early use

این اصطلاح برای اولین بار در سال 1920 توسط دکتر Albert Soiland، در خصوص افرادی بیان شد که از صدای رادیو می ترسیدند.در سال 1950/1960 با پیشرفت علم  و پیدایش علم زیست شناسی پرتویی، ترس از اشعه ی گاما و ایکس به مجموعه ترس های قبلی اضافه شد.

Term of Radio phobia

به طور کلی امروزه به ترس یا وسواس نسبت به پرتوهای یونیزه به ویژه پرتو ایکس، Radio phobia می گوییم که علائم آن شامل: خستگی،اختلالات در خواب،اختلالات در حافظه و درد های مفصلی و عضلانی می باشد.

Health effects

 از Radio phobia گاهی برای مفهومLNT (پاسخ خطی بدون حد آستانه برای پرتوهای یونیزه) استفاده می گردد.موقعیت حد آستانه یعنی اینکه حتی دوز ناچیزی از اشعه ی ایکس احتمال خطر ابتلا به سرطان را از 0 تا 40 درصد افزایش می دهد، در حالی که همه می دانیم دوز ناچیزی از اشعه در پاره ای از موارد موجب اثرات مثبت هورمونی می شود.

این مورد برای اولین بار در فاجعه ی هیروشیما ژاپن دیده شد(در مجله یDeir Speigel آلمان گزارش شد که ساکنان ژاپنی از Radio phobia  رنج می برند).

healthcare

امروزه از پرتوهای یونیزه به شدت استفاده می شود( سونوگرافی ، ماموگرافی...)، افراد مبتلا به  Radio phobia هم ممکن است در طول زندگی خود به درمان توسط این روش ها نیاز پیدا کنند و از آن جاییکه هیچ راه حل جایگزینی وجود ندارد، رادیوگرفر ها و رادیوتراپیست ها باید از مراقبت های بهداشتی و روانی شامل موارد زیر استفاده کنند.

Lead rubber apron

Dosimetry

Automatic exposure